De vraag
We willen dat onze subsidies leiden tot een duidelijke meerwaarde in onze gemeente. Maar hoe moeten we daar onze subsidieontvangers op aansturen? Wat moeten onze beleidsmedewerkers of accounthouders kunnen om de subsidieontvangers doeltreffend aan te sturen? En wat betekent dat als wij een regiegemeente willen worden? Hoe realiseren wij dan met onze maatschappelijke organisaties co-creatie in een productief maatschappelijk partnerschap?
Onze aanpak
Wij gaan er vanuit dat accounthouderschap een speciaal vakgebied is voor beleidsmedewerkers. Het subsidiëren van organisaties doe je er niet even bij, maar is eigenlijk een hoofdtaak binnen de functie van beleidsmedewerker. Vanuit dit uitgangspunt kijken we met behulp van het door Stade Advies ontwikkelde positioneringsmodel naar de huidige rolverdeling tussen gemeente en subsidieontvangers, en de gewenste rolverdeling voor de toekomst. Samen kijken we welke vaardigheden reeds aanwezig zijn en welke versterkt of zelfs helemaal nieuw geleerd moeten worden. Vervolgens kijken we met de betrokkenen hoe het accounthouderschap nieuwe stijl het beste in de organisatie verankerd kan worden.
Casus
Met een gemeente die haar accounthouderschap structureel wilde verbeteren, hebben we een driejarig traject doorlopen. In het eerste jaar hebben we in een tweetal sessies met de betrokken accounthouders geanalyseerd wat de huidige rolverdeling is en waar men naar toe wilde. Hieruit volgde een eendaagse training over resultaat formuleren en een eendaagse training over de financiële kant van subsidieverstrekking. De daarop volgende twee jaar hebben we op basis van de ervaringen van de accounthouders en hun accounts werksessies begeleid om de vaardigheden te vergroten en het teamverband tussen de accounthouders te versterken. Deze systematiek is daarna door de organisatie zelf verankerd in een regelmatig accounthoudersoverleg.