Werken aan veilig opvoeden en een veilige omgeving is primair de verantwoordelijkheid van ouders, familie en mensen in de directe omgeving. Maar daar waar veiligheid onvoldoende aanwezig is, vraagt dit ook van de omgeving om dat te herstellen. Het gaat dan vaak om vragen en antwoorden op verschillende niveaus– niet alleen de directe omgeving, maar ook vaak op het niveau van gemeenten, organisaties en professionals, beleidsmatig en op uitvoeringsniveau. Daarnaast stelt het ook voorwaarden ten aanzien van de regie op, en inrichting van, de (sociale) infrastructuur. Bij veiligheid gaat het ook altijd over verantwoordelijkheid. En die is niet altijd even duidelijk georganiseerd.
Als de veiligheid van jeugdigen in het geding is, kan dit veel impact veroorzaken in de samenleving. Door de veranderingen in het jeugdstelsel ontstaan nieuwe werkverbanden waarbij de onderlinge samenwerking en uitvoering opnieuw vastgesteld moeten worden.
Wij werken daar op verschillende manieren aan mee. Wij doen dat door onderzoek, maar ook door het uitwerken van concrete (structuur)afspraken en het toetsen, herijken en monitoren van beleid en/of verantwoordelijkheden.
We doen dit ook door training en scholing of het organiseren van casusgerichte bijeenkomsten en het ontwikkelen van innovatieve werkwijzen, zoals bijvoorbeeld een jeugdbeschermingstafel.